Egzamin gimnazjalny klas III

Odsłony: 2605

Ponad 400 tysięcy uczniów III klas z ponad 7 tys. gimnazjów w całym kraju pisało w tym roku test gimnazjalny.

Gimnazjalny maraton klas trzecich

24 kwietnia 2012 roku rozpoczął się gimnazjalny maraton. Tegoroczni uczniowie III klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową nauczania i zdają egzamin gimnazjalny w nowej formule - po raz pierwszy wyodrębnione zostały zadania z języka polskiego i matematyki, po to, by można było osobno ocenić umiejętności i wiedzę z tych przedmiotów.

Zmiany w egzaminach gimnazjalnych polegają głównie, choć nie tylko na podzieleniu każdej części egzaminu na 2 grupy zadań. Zwiększony został również czas trwania części I i II egzaminu, przy czym zwiększyła się również czasochłonność poszczególnych zadań.

We wtorek o godzinie 9.00, 76 gimnazjalistów klas trzecich Zespołu Szkół w Woli Mieleckiej przystąpiło do pierwszego egzaminu, w którym musieli się wykazać wiedzą z zakresu języka polskiego oraz historii i WOS-u. W środę sprawdzano ich wiedzę z matematyki, a także przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. W czwartek natomiast, 26 kwietnia, uczniowie napisali test z języka obcego nowożytnego.


Przystąpienie do egzaminu było warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie mógł przystąpić do egzaminu w kwietniowym terminie, to będzie go pisać 4, 5 i 6 czerwca. Trzymamy kciuki za wszystkich tegorocznych abiturientów i życzymy im jak najwyższych wyników.

Test humanistyczny

Egzamin z wiedzy humanistycznej uczniowie pisali we wtorek. Najpierw dostali blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie (mieli godzinę na jego rozwiązanie). Następnie była przerwa, po której przystąpili do bloku zadań z języka polskiego (ta część egzaminu trwała półtorej godziny). Uczniowie z dysfunkcjami mogli mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków.

Uczniowie w całym kraju pisali takie same testy. Prace zostały zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Od tego roku prace egzaminacyjne będą ocenione w sposób holistyczny (całościowy), a nie według specjalnego klucza. Oznacza to, że przy ocenianiu nie będą brane pod uwagę wszystkie czynności, jakie uczeń podjął podczas rozwiązywania zadania, tylko jego sposób myślenia i skuteczność w dojściu do rozwiązania. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu.

Język polski
W teście z polskiego gimnazjaliści mieli do rozwiązania 20 zadań zamkniętych, czyli takich gdzie należy wskazać odpowiedź właściwą spośród podanych. Odnosiły się one m.in. do cytowanego w arkuszu fragmentu "Zemsty", w którym Papkin stara się nakłonić Podstolinę do małżeństwa z Cześnikiem. Zadania odnosiły się też m.in. do fragmentu "Obrachunków Fredrowskich" Tadeusza Boya-Żeleńskiego na temat "Zemsty" wystawionej w Teatrze Rozmaitości przez Juliusza Osterwę.

Część zadań wiązała się z bajką Ignacego Krasickiego "Podróżny" i tekstem prof. Jana Miodka na temat funkcjonowania zapożyczeń w polszczyźnie. Gimnazjaliści mieli też napisać rozprawkę na temat "Literatura pozwala lepiej poznawać i zrozumieć minione wieki".

Języki obce
W czwartek gimnazjaliści pisali egzamin z języków obcych. Na poziomie podstawowym z języka angielskiego musieli m.in. na podstawie wysłuchanych czterech wypowiedzi dobrać do nich właściwą reakcję. Mieli też za zadanie uzupełnić tekst odpowiednimi wyrazami podanymi w ramkach i umieć zareagować w określonych sytuacjach, np. zwrócić uwagę turyście z Anglii, że mówi za szybko, zapytać o godzinę, czy poinformować kolegę, że spóźnią się na lekcję.

Na poziomie rozszerzonym uczniowie dobierali właściwą odpowiedź do rozmowy usłyszanej dwa razy. Musieli też umieć dobrać właściwy nagłówek do filmowej recenzji i uzupełnić tekst o wycięte z niego cztery pełne zdania. Gimnazjaliści mieli też napisać krótki mail do koleżanki lub kolegi z Londynu w którym pisali o zagubionym telefonie i reakcji rodziców na to zdarzenie.

Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół jednocześnie.