Gospodarka odpadami w Gminie Mielec po nowemu

Wprowadzana opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, tzw. opłata śmieciowa, całkowicie zmieni system odbioru  odpadów. Z jednej strony będzie ona obciążeniem dla mieszkańców, z drugiej – będzie stanowić źródło dochodów dla samorządów na budowę zakładów unieszkodliwiania odpadów. Z systemu częściowo zostaną wyłączone firmy zajmujące się odbiorem odpadów. Na rynku pozostaną tylko te, które zwyciężą w przetargach organizowanych przez gminy.


Od strony mieszkańców nowy system zmieni wysokość opłat za odbiór odpadów z posesji (lokalu). W nowym systemie opłata uiszczana będzie na rzecz gminy. Jej wysokość ustali rada gminy i będzie ona uwzględniała nie tylko koszty odbioru i składowania, lecz także potencjalne koszty budowy i utrzymania nowoczesnych instalacji do przetwarzania odpadów (spalarni, kompostowni, sortowni, nowoczesnych składowisk).

Gospodarka odpadami w Gminie Mielec
W dniu 12 stycznia 2013 roku podczas zebrania wiejskiego w Woli Mieleckiej wójt Gminy Mielec Kazimierz Gacek przedstawił zmiany jakie czekają mieszkańców od 1 lipca 2013 roku odnośnie gospodarki odpadami komunalnymi.
Dotychczas było tak, że gospodarstwa domowe w Gminie Mielec zawierały umowę z MPGK na wywóz śmieci. Wywóz odbywał się raz na 2 tygodnie, a na wniosek rodziny liczącej do 3 osób wójt wydawał zgodę na wywóz raz na 4 tygodnie. Pojemniki były własnością MPGK.  Przedsiębiorcy z terenu gminy zawierali własne umowy z MPGK na wywóz śmieci komunalnych do pojemników MPGK .

Śmieci inne niż komunalne, odpady medyczne, odpady poubojowe itp. odbierały firmy posiadające odpowiednie zezwolenia
Ponadto ze środków budżetu gminy tj. również z pieniędzy mieszkańców gminy lecz płaconych poprzez podatki
- Opłacano wywóz śmieci zbieranych selektywnie (szkło i plastyk-pet), przychód ze sprzedaży tych odpadów od początku zbiórki pokrywał tylko znikomy procent kosztów transportu, zakupu pojemników do zbiórki selektywnej
- Opłacano zbiórkę śmieci wielkogabarytowych i opon
- Opłacano wywóz śmieci z cmentarzy oraz śmieci z przystanków i innych miejsc publicznych
Niektóre odpady można było sprzedać lub zostawić w sklepie, a nawet oddać na zbiórkę szkolną:
- Elektrośmieci (pralki, lodówki, telewizory, komputery itp.) można było odsprzedać np. firmie Sinoma albo wykorzystać zbiórkę edukującą w szkole i tam zostawić, najczęściej baterie
- Złom i metale kolorowe dostarczyć na punkt skupu lub oddać złomiarzowi domokrążcy,
- Akumulatory i bateryjki zbierały sklepy sprzedające te towary lub bateryjki zbierali uczniowie w ramach zbiórek edukujących,
- Przeterminowane lekarstwa powinny trafiać do zbierających je aptek,

Od 1 stycznia 2012r. weszła w życie część zmian przepisów do ustawy z dnia 13 września 1996r. O utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Najistotniejsze zmiany zaczną obowiązywać od 1 lipca 2013r. Pomimo upływu roku czasu zapisy ustawy nadal rodzą wątpliwości i kontrowersje
Eksperci nie są pewni do końca czytelności jej zapisów. Część zapisów wzbudza protesty samorządów. Parlament dyskutuje możliwości zmian do ustawy.

W nowym systemie od 1 lipca 2013r. śmieci należą do gminy. Nie oznacza to jednak, że tylko gmina za nie odpowiada i płaci, gmina ma zapewnić system zbiórki, a płacą jej mieszkańcy Gmina pobierać ma opłaty za gospodarowanie odpadami, z których pokrywa koszty funkcjonowania całego systemu odpadów na swoim terenie.
Ustawa daje do wyboru 4 sposoby pobierania opłat; radni wybierają jeden dla całej gminy
- Wyboru dokonuje się co najmniej na 1 rok kalendarzowy dla całego obszaru gminy.
- Również Rada Gminy określi częstotliwość poboru opłaty i sposób jej zapłaty
- Rada Gminy ustala także wysokość opłaty za odbiór odpadów, tak by ta oplata pokryła koszty funkcjonowania systemu.

1. Sposób od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość
a. Pojęcie zamieszkania nie jest równoznaczne zameldowaniu,
b. Właściciel nieruchomości deklaruje wyłącznie liczbę mieszkańców-trudno ją skontrolować, a dodatkowe etaty kontrolerów = wyższa opłata,
c. Łatwo zgłosić fakt wyjazdu osoby, trudniej fakt jej powrotu,
d. W związku z migracją ludności, częstymi wyjazdami do miejsc nauki i pracy przyjmując nawet rzetelne spełnianie obowiązku konieczne jest składanie częstych korekt deklaracji śmieciowych, a zatem konieczność opłacenia dodatkowo do tego zatrudnionych osób.
e. Rodziny wielodzietne, najgorzej uposażone zapłacą wysokie stawki

To osoby śmiecą, a zatem im ich więcej tym więcej wytwarzają śmieci. Wiemy, że w gminie  jest zameldowanych 13.062  osoby i co najmniej 20 % osób zameldowanych nie mieszka na terenie gminy lecz ten ułamek może rosnąć.

2.Sposób ilości wody zużytej z danej nieruchomości
a. Sposób nie jest polecany w gminach wiejskich,
b. Pobór wody zarówno dla celów konsumpcyjnych, jak i gospodarskich,
c. Możliwość również poboru wody ze źródeł spoza wodociągu (by było taniej, szczególnie, że z użytą wodą powiązane są już opłaty za ścieki)
d. Konieczność częstszych odczytów wodomierzy

Cała gmina jest zwodyfikowana, W gminach miejskich, o zwartej wielorodzinnej zabudowie oraz w gminach „turystycznych" więcej ludzi w lokalu z reguły przekłada się na większe zużycie wody.

3. Sposób od powierzchni lokalu mieszkalnego

a. Powierzchnia lokalu ma niewielki wpływ na ilość wytwarzanych w nim śmieci
b. Opłata uderzy w osoby starsze i samotne, które utrzymują dorobek całego życia, jakim jest wzniesiony kiedyś okazały dom

- Wiemy, że w gminie mamy zgłoszonych do opodatkowania 271.752 m.kw powierzchni użytkowej to ułatwia weryfikację
- Powierzchnia mieszkalna daje podstawę naliczania pewną i bezpieczną z tendencją przyrostową,
- Ponieważ wielkość powierzchni mieszkalnej świadczy najczęściej o statusie materialnym właściciela to można przyjąć, że większość właścicieli dużych domów stać będzie na wyższe opłaty bardziej niż wielodzietne rodziny przy opłacie od osoby
-  Nie rodzi kosztów związanych z etatyzmem

4. Sposób od gospodarstwa domowego
1. Sposób ten równa wszystkich  niezależnie od ilości wytwarzanych śmieci
- Na terenie gminy jest 3078 gospodarstw domowych, z tego pomimo akcji upominawczej ok. 10 % nie zawarło umów na odbiór śmieci z MPGK,
- Obliczenie oddaje podstawę pewną i bezpieczną z tendencją wzrostową,
- Metoda zachowuje zasadę solidaryzmu społecznego i nie godzi w rodziny wielodzietne,
-  Nie rodzi kosztów związanych z etatyzmem

Sposób ponoszenia opłat i częstotliwość opłat
-  Proponujemy ponoszenie opłat poprzez przelewy na konto Urzędu Gminy albo poprzez wpłaty gotówkowe w kasie.
- Proponujemy ponoszenie opłat w okresach dwumiesięcznych do 15 dnia pierwszego miesiąca za cały okres
Za co płacimy ? Co to znaczy gospodarowanie odpadami komunalnymi.  Są to koszty;
- odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- tworzenia i utrzymywania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- obsługi administracyjnej systemu,

Jak to prosto wyjaśnić, czyli dlaczego ma być drożej ?
System gospodarki śmieciowej zakłada zmniejszenie ilości śmieci trafiających na wysypiska śmieci. Dlatego najpóźniej od 1 lipca 2013r. zmieszane odpady komunalne, odpady zielone i  biodegradowalne oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych muszą trafić do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych, w której przejdą selekcję pozwalającą uzyskać maksymalny stopień odzysku surowców. Pozostałość odpadów, przed trafieniem na wysypisko musi przejść proces stabilizacji w kompostowni. Cały zatem proces selekcji odpadów, który staje się obowiązkowy będzie opłacany przez gminy. Wzrastają też opłaty środowiskowe za składowanie śmieci na wysypisku. Ponadto nie wytworzył się dotychczas rynek usług i przetwórstwa odpadów w stopniu zapewniającym ich sprawne zagospodarowanie po 1 lipca 2013r. to trudno jest przewidywać ceny wielu usług i możliwości konkurencji w poszczególnych segmentach tego rynku. Obecnie sugerowane są wartości 270 zł. za tonę odpadów odbieranych przez RIPOK.

Wysokość opłaty
Zależy od przyjętego modelu gospodarki śmieciowej, czyli np. częstotliwości wywozów, sposobu zbierania odpadów budowlanych, wielkogabarytowych, biodegradowalnych i zielonych, a przede wszystkim od ilości odpadów,
Zbiórka selektywna jest obowiązkiem ustawowym lecz na obecny czas nie jest rozwiązaniem tańszym,
O ostatecznych kosztach zdecydują ceny podane przez usługodawców w obowiązkowych przetargach, na odbiór lub na odbiór i zagospodarowanie odpadów,

Zbyt niska opłata w stosunku do kosztów wymusi konieczność jej podniesienia w trakcie roku - podniesienie opłaty będzie trudniejsze, bardziej pracochłonne i kosztochłonne niż jej obniżenie w przypadku korzystnych cen na przetargu,
Zbyt wysoka opłata wywoła niezadowolenie społeczne już w momencie jej zakomunikowania,
Charakter podmiejski gminy, gęsta zabudowa jednorodzinna wymagają również standardu usług właściwego dla osiedli miejskich,

Ważne; pojemnik lub worek nabywa właściciel nieruchomości
Dotychczas to MPGK dostarczało kosz na śmieci wraz z podpisaniem odpowiedniej umowy, od 1 lipca 2013 to właściciel nieruchomości musi ja na własny koszt wyposażyć w pojemniki do zbiórki odpadów, przy czym dopuszcza się w gminie również odpowiednie worki na śmieci. Należy zatem zastanowić się, czy nie lepiej zakupić pojemników do zbiórki selektywnej za ok. 250 zł. niż comiesięcznie kupować ryzykowne worki na odpady.

Co powinniśmy wg ustawy zbierać selektywnie
1.Papier
2.Metal
3.Tworzywa sztuczne
4.szkło
5.Opakowania wielomateriałowe (np. karton z soku)
6.Odpady komunalne ulegające biodegradacji

Jaką zbiórkę proponuje gmina w regulaminie ?

1. Kosz lub worek niebieski; papier, opakowania wielomateriałowe (typu odzież, buty, kartony,  tektura itp.)
2. Kosz lub worek żółty; tworzywa sztuczne,
3. Kosz lub worek zielony; szkło
4. Kosz lub worek brązowy; odpady ulegające biodegradacji i odpady zielone
Na odpady komunalne zbierane nieselektywnie i pozostałości po selekcji; kosz lub worek czarny

Selektywnie, czy tradycyjnie ?

Zbiórka selektywna ma być tańsza dla właściciela nieruchomości. To co sami wyselekcjonujemy powinno w najbliższej przyszłości również dać korzystny efekt finansowy dla gminy. Z założenia zbiórka tradycyjna powinna wiązać się ze znacznie wyższą opłatą. Właściciel nieruchomości składając do gminy obowiązkową deklarację śmieciową będzie podawał czy decyduje się na zbiórkę selektywną, czy na zbiórkę bez prowadzenia selekcji.

Punkty zbiórki selektywnej
Obowiązkiem gminy jest utworzyć i utrzymywać punkty zbiórki selektywnej, do których mieszkańcy naszej gminy będą mogli osobiście dostarczać odpady zebrane selektywnie, zarówno te objęte zbiórką w kolorowych workach/koszach (szkło, papier, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, odpady biodegradowalne), jak poniżej wymienione odpady powstające w gospodarstwie domowym i również obowiązkowo zbierane selektywnie; przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe, oraz zużyte opony i odpady zielone.

Deklaracja jak podatkowa
Każdy właściciel nieruchomości na której wytwarzane są odpady będzie zobowiązany złożyć do urzędu gminy odpowiednią deklarację, w której wyliczy należną od jego nieruchomości opłatę śmieciową. Rada Gminy określi wzór deklaracji na opłatę. W sprawach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.

Kto zapłaci za pozostałe odpady ?
Rada Gminy podjęła już uchwałę o kompleksowym uregulowaniu gospodarki śmieciowej. Właściciele wszystkich nieruchomości na których powstają odpady (nie tylko zamieszkałych) o morfologii odpadów komunalnych są obowiązani do rozliczenia gospodarki śmieciowej przed gminą. Rada Gminy w kolejnej uchwale określi ceny za odbiór śmieci z nieruchomości niezamieszkałych, przy czym ustawa tutaj dopuszcza tylko cenę za pojemnik, ale przy zróżnicowaniu dla zbiórki selektywnej i nieselektywnej.

Czym w praktyce może być nieruchomość niezamieszkała ?
W praktyce może to być sklep, zakład produkcyjny lub usługowy, przychodnia - nie mniej wyłącznie w zakresie odpadów komunalnych (odpady przemysłowe, medyczne należy dalej oddawać specjalistycznym firmom). Może to być również dom ludowy, stadion, szkoła, ale również cmentarz, ogródki działkowe, et cetera. Właściciele tych obiektów będą obowiązani zamawiać odpowiednie pojemniki i płacić gminie od ich wywozu prowadzonego wg zasad określonych w regulaminie utrzymania porządku i czystości w gminie.

wichz



Gospodarka odpadami w Gminie Mielec po nowemu Zebranie wiejskie 12-01-2013