Pierwszy etap remontu dróg w gminie Mielec w 2016 roku

Zakończono pierwszy etap remontu dróg kruszywem w siedmiu miejscowościach gminy Mielec. Drogi zostały wyremontowane i zmodernizowane. Dynamika inwestycji drogowych wynika z coraz gęstszej zabudowy w gminie.

- Gmina chce utrzymać tempo realizacji, ale często opóźnienia wynikają z winy samych zainteresowanych mieszkańców. Stąd chcemy poinformować o zalecaniach, które pozwolą na szybsza realizację – informuje wójt gminy Mielec Józef Piątek


Pierwszy etap remontu dróg gminnych kruszywem w roku 2016 został już zakończony. Remontem i rozbudową objęte zostało 18 dróg gminnych w  miejscowości Boża Wola, Trześń, Wola Mielecka, Podleszany, Złotniki, Chrząstów, Chorzelów. Do realizacji tego zadania zużyto 1050 ton kruszywa.

Coraz więcej mieszkańców, coraz większe potrzeby

Przy wnioskowaniu o remont bądź budowę drogi trzeba pamiętać, że gminy planują inwestycje z rocznym wyprzedzeniem, przy projekcie budżetu, zawsze do listopada. Jak podaje gmina Mielec, szacunkowy koszt remontów jest wyliczany na podstawie wniosków mieszkańców i zakresu prac związanych  oczekiwaniami w nich zawartymi oraz możliwościami finansowymi samorządu. Priorytetem są drogi nie remontowane co najmniej 2 lata, drogi dojazdowe nowych posesji, ale tam, gdzie gęstość zabudowy jest stosunkowo duża.

- Nie kryje zadowolenia, że to gmina Mielec jest kierunkiem migracyjnym mieszkańców powiatu mieleckiego. Budownictwo mieszkalne rozwija się w błyskawicznym tempie, a my chcemy sprostać wymaganiom nowych mieszkańców w kwestii dojazdu do posesji i nie tylko. Źródłem problemów rzutujących później na opóźnienia remontów lub modernizacji dróg jest często brak uregulowania spraw własnościowych drogi, niewłaściwe odwodnienia działek, gdzie spływ wody skierowany jest na drogę dojazdową, zbyt mała szerokości drogi, która powinna mieć co najmniej 5 metrów – informuje wójt.

Skąd takie wymagania?

Jak tłumaczy dalej wójt, w aplikacji o warunki zabudowy wnioskodawca określa, jak zagospodaruje wody opadowe. W sytuacji, gdy nie ma kanalizacji, dopuszcza się odprowadzanie wód opadowych na własny teren nieutwardzony, do dołów chłonnych lub do zbiorników retencyjnych. Ludzie natomiast w wielu sytuacjach wodę odprowadzają na drogę dojazdową, która jest później rozmokła, nierówna i jej utwardzenie staje się bardzo trudne. Drugą ważną kwestią jest szerokość drogi, aby spełniała ona standardy Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Ważne jest to szczególnie w momencie grodzenia posesji, aby zachować odległość min. 5 metrów między sąsiadującą naprzeciwko posesjami. Droga o takiej szerokości szybciej kwalifikuje się do wyasfaltowania, lepiej się nią odśnieża, daje możliwość stworzenia rowów odwadniających. Dla porówna w gęściej zaludnionym Mielcu ustalono uchwałą minimalną szerokość drogi 6 metrów pozwalające na przejęcie jej przez samorząd i dalsze inwestycje, utwardzanie, asfaltowanie czy odśnieżanie.

– Trzeba pamiętać również o kwestii gęstości zabudowy. Im większa, tym rosną szansę na szybką inwestycję drogową. Nie chcemy sankcjonować kwestii kryteriów remontów, budowy dróg w gminie tak jak jest w mieście, gdyż systemowe podejście często jest krzywdzące dla ludzi. Chcemy jednak, aby przyszli wnioskodawcy mieli powyższe zalecenia na uwadze. Jestem przekonany, że ułatwi to skuteczność w bieżącym utrzymaniu dróg, a to w efekcie poprawi kwestię komfortu życia i bezpieczeństwa w Gminie Mielec - dodaje wójt Piątek.

Szczegółowy wykaz dróg  Gminy Mielec objętych remontem kruszywem:

Boża Wola
Droga gminna k. wału + ubytki na drodze tzw. Kąty – 180,1t – fundusz sołecki m. Boża Wola

Trześń
Trześń koniec wsi – zatoka autobusowa - 20t
Trześń – łącznik do Woli Chorzelowskiej - 90t
Trześń Wiry (za mostem) - 15t

Wola Mielecka
Wola Mielecka – drogi gminna tzw. Baraniarnia – 115t,
Wola Mielecka – droga naprzeciwko sołtysa – 40t,
Wola Mielecka – droga k. numerów 356 – 50t,
Wola Mielecka dz. ewid. 1445 dokończenie – 5t


Podleszany
Podleszany – droga gminna do stadionu – 80t,
Podleszany – droga gminna Tarnowiec I – 50t,
Podleszany – droga gminna Podleszany – Wólka Książnicka – 100t,

Złotniki
Złotniki droga gminna k. posesji 144  – 50t,
Złotniki droga gminna k. posesji 151 w kierunku walu – 20t,
Złotniki droga gminna dz. ewid. nr 61– 54t,
Złotniki droga gminna dz. ewid. 98 – 80t

Chrząstów
Chrząstów droga gminna koło posesji 29 – 10t,

Chorzelów
Chorzelów droga gminna dz. ewid. 103 tzw. nowe działki – 60t,
Chorzelów droga gminna 103 441 Chorzelów /Szkotnia/ – Lotnisko – 15t

Łączna wartość prac to 54 009,80 zł brutto w tym 8 927,38 zł - zadanie realizowane w ramach funduszu sołeckiego m.inn. Boża Wola.