Nabożeństwo Czterdziestogodzinne Wola Mielecka 2024

Odsłony: 430

Nabożeństwo czterdziestogodzinne ma bardzo bogatą historię, symbolikę i tradycję. Nawiązuje do przebywania w grobie Jezusa przez 40 godzin. Liczba 40 jest często wymieniana w Biblii i zawsze oznacza święty czas.

Program nabożeństwa w Parafii p.w. Bożej Opatrzności w Woli Mieleckiej 11-13 luty 2024

Niedziela 11 II 2024
Po Mszy św. o godz. 11:00 Adoracja młodzieży
Po południu od godz. 14:30 Adoracja ojców i matek

Poniedziałek 12 II 2024
Godz. 15:00-16:00 rejon drogi na Rzędzianowice
Godz. 16:00-17:00 rejon drogi na Podleszany i Płyty
Godz. 17:00-17:40 Piątkowiec
Godz. 17:40 Nieszpory i Msza św.

Wtorek  13 II 2024
Godz. 15:00-16:00 rejon drogi tarnowskiej od mostu do Piątkowca
Godz. 16:00-17:00 rejon drogi na Trzcianę
Godz. 17:00-17:40 Adoracja prywatna
Godz. 17:40 Nieszpory i Msza św.

Przed rozpoczęciem nauczania Jezus przebywał na pustyni przez 40 dni, tyle samo czasu padał deszcz w trakcie potopu, Żydzi wędrowali przez pustynię przez 40 lat.

Są źródła, które każą szukać inspiracji w biblijnym obrazie czterdziestodniowego postu i modlitwy Chrystusa na pustyni. Trudno określić czas powstania tej formy adoracji. Prawdopodobnie jej początek sięga końca XVI wieku. Niełatwo również ustalić, kto tę formę modlitwy zapoczątkował. Historycy liturgii przypisują jej autorstwo jezuitom. Są też tacy, którzy wskazują na św. Filipa Nereusza (1515-1595) albo na św. Antoniego Marię Zaccarię (1502-1539).

Z czasem nabożeństwo przyjęło formę modlitwy błagalnej i ekspiacyjnej jako wynagrodzenie za grzechy popełnione w czasie karnawału. Polega ono na całodziennej adoracji Najświętszego Sakramentu. Zazwyczaj rozpoczyna się po ostatniej Mszy św. dopołudniowej w niedzielę, jest każdorazowo przerywane na czas sprawowania Eucharystii oraz w nocy, a kończy się we wtorek wieczorem przed Popielcem.

Celem tego nabożeństwa jest pogłębienie więzi wierzących z Chrystusem obecnym w Sakramencie Ołtarza - obecnym na sposób trwały w przechowywanym w tabernakulum Chlebie Eucharystycznym.

Adoracja wywodzi się więc od Mszy św. i do niej ma prowadzić, jako do źródła i szczytu. Dlatego nabożeństwo czterdziestogodzinne powinno rozpocząć się od uroczyście  elebrowanej Liturgii Eucharystii i w ten sam sposób się zakończyć.