Trzeci most na Wisłoce - między Mielcem a Podleszanami

Gmina i miasto Mielec planują wybudować most na Wisłoce łączący Mielec z Podleszanami, a tym samym z południowo – zachodnią częścią powiatu mieleckiego.


Jeszcze w ubiegłym roku wójt gminy Mielec Kazimierz Gacek planował modernizację istniejącej kładki łączącej ul. Rzeczną w Mielcu z tzw. Zawierzbiem w Podleszanach. Chciał ją poszerzyć, aby mogły tam jeździć samochody osobowe. Plany się jednak zmieniły Teraz gmina wspólnie z miastem forsuje ideę budowy nowego mostu.

 

- To lepszy pomysł niż przebudowa kładki, bo pojawiła się szansa na budowę mostu ze środków unijnych. Stąd zmiana planów – wyjaśnia wójt Gacek.
- Ten most nie będzie konkurencyjny do tego planowanego na wysokości Złotnik i Rzędzianowic. Będzie jego uzupełnieniem. Choćby dlatego, że będzie udostępniony tylko dla samochodów osobowych, dostawczych i autobusów. Będzie znajdował się w międzywalu, a więc w czasie dużych wylewów Wisłoki będzie wyłączony z ruchu – dodaje Gacek, który uważa, że nowa przeprawa może powstać już w 2017 roku.

To nie konkurencja
Pieniądze, o których mówi włodarz, mają otrzymać Miejskie Obszary Funkcjonalne na tzw. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. MOF Mielec (miasto i gmina Mielca oraz gminy Przecław i Tuszów Narodowy) jako jeden z projektów w ramach ZIT zgłosił budowę mostu, który umożliwi połączenie drogowe między Podleszanami, a Mielcem.

Gdzie most i droga dojazdowa
Wjazd na most od strony Podleszan zaczynałby się na Zawierzbiu w miejscu, gdzie schodzi się do kładki. Następnie mostem i nową drogą można byłoby dojechać do ulicy Wojsławskiej, w okolicach firmy ATUT. Jak zapewniają władze przebieg trasy prowadzono tak, aby zachować minimalną ingerencję w istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu, a zarazem uzyskując możliwie najlepsze parametry dla ruchu. Skomunikowanie planowanego łącznika z istniejącą drogą wojewódzką nr 985 (ul. Wojsławska) oraz ul. Kościuszki ma zostać zrealizowane za pomocą ronda średniego, jednopasowego, pięciowlotowego. Rondo posiadać będzie następujące parametry techniczne:
- promień zewnętrzny pasa ruchu 22,5m
- szerokość pasa ruchu 6,0m
- promień wyokrąglenia pasa na wjeździe 15,0m
- promień wyokrąglenia pasa na zjeździe 15,0m
- szer. pasa ruchu na wjeździe 3,5m

Wzdłuż drogi dojazdowej i przy rondzie planowana jest budowa chodników dla pieszych. Ich szerokości mają wynosić odpowiednio – 1,25m przy dojazdach do mostu oraz 2 m przy rondzie. W miejscu rozbieranych ciągów pieszo-rowerowych o szerokości ok. 4,0m – planuje się ich odtworzenie.

Kto i ile zapłaci
Gmina sfinansuje budowę mostu (koszt ok. 8,6 mln zł) oraz drogi dojazdowej i chodników od strony Podleszan (1,6 mln zł). W sumie to ponad 10 milionów złotych. Z kolei miasto zapłaci za wykonanie ronda na ulicy Wojsławskiej i ul. Kościuszki, drogi dojazdowej do mostu wraz chodnikami. Ma to kosztować 2,1 mln zł. Dofinansowanie unijne może sięgać 85 procent.

Most – parametry techniczne
Przęsło główne:
- schemat statyczny – łuk bezprzegubowy ze ściągiem w postaci kabli umieszczonych w pomoście, całe przęsło jest swobodnie podparte na przyczółkach;
- rozpiętość teoretyczna przęsła – 80,00m;
- długość całkowita – 81,20m;
- szerokości użytkowe:
− szerokość jezdni – 7,00m (2×3,50m);
− opaska bezpieczeństwa – 2×0,50m;
− bariera ochronna wraz z dźwigarem łukowym – 2×1,08m;
− szerokość chodnika – 2×1,00m;
− balustrada z gzymsem – 2×0,30m;
- całkowita szerokość pomostu – 12,76m;
- układ nośny przęsła – jednoprzęsłowa belka łukowa z jazdą dołem o rozpiętości teoretycznej 80m.

Pomost stanowi żelbetowa płyta oraz dwa ściągi żelbetowe, uzupełnione kablami sprężającymi. Całość została podwieszona za pomocą prętów. Materiały do uzgodnień wysokiej wytrzymałości do łuków stalowych o przekroju rurowym średnicy Ø508mm. Łuki nachylono pod kątem 7 stopni do środka osi obiektu oraz stężono rurowymi poprzecznicami.
− wysokość konstrukcyjna pomostu – 0,91m;
− całkowita wysokość konstrukcyjna – 13,45m;
- rozstaw osiowy ściągów żelbetowych – 9,80m;
- wysokość (strzałka) łuku – 12,8m;
- podpory – filary masywne, żelbetowe;
- posadowienie – pośrednie za pomocą żelbetowych pali wielkośrednicowych, zwieńczonych monolitycznym oczepem.

Przęsła dojazdowe:
- schemat statyczny – płyta ciągła;
- długość całkowita – 2×36,90m;
- szerokości użytkowe:
− szerokość jezdni – 7,00m (2×3,50m);
− opaska bezpieczeństwa – 2×0,50m;
− szerokość chodnika – 2×0,75m;
− barieroporęcz z gzymsem – 2×0,60m;
- całkowita szerokość pomostu – 10,70m;
- układ nośny przęseł – dwuprzęsłowa płyta z prefabrykowanych belek uciąglona nad filarem;
- podpory – filary i przyczółki masywne, żelbetowe;

- posadowienie – pośrednie za pomocą żelbetowych pali wielkośrednicowych, zwieńczonych monolitycznym oczepem.

 

źródło: czyliwiesz.pl